Yleiset säännöt kaluston lainaamiseen
1. Ilmoitus seuran whatsapp-ryhmään, kun aikoo vesille.
2. Lainaaja huolehtii välineistä ja jättää ne siististi konttiin lähtiessään. Mikäli jotain vahinkoa sattuu, niin siitä heti ilmoitus ryhmään!
3. Kontin sisällä on vihko, johon kukin merkitsee lainauksen – nimi, päiväys ja laudan nro (jos ei numeroa löydy, niin merkki tai malli mistä tunnistaa mitä on lainattu).
4. Olisi hyvä että laudoilla lähdetään satama-alueelta vain vesiteitse. Laudat ovat herkkiä kolhuille ja pitkinä ja painavina hiukan hankalia nostella yksin auton katolle ja sieltä pois. Poikkeuksena jos useampi surffari lähtee johonkin tapahtumaan tai toiselle rannalle, jolloin käsiä on enemmän lautoja käsittelemässä.
5. Palautus saman päivän aikana.
Nykyiset jäsenet ovat oikeutettuja tuomaan ystävän testamaan lajia, mikäli ottaa vastatakseen myös alkeiden opettamisesta ja varmistaa että välineitä kohdellaan hyvin 😉 Ja ihan huippua jos ystävä innostuu ja lähtee mukaan toimintaan 👍🏻
Windsurferin valmistelu vesille
Netistä löytyy hyvä ohjesivusto nimenomaan Windsurfer laudan ja purjerikin valmistelusta, trimmaamisesta ja huoltamisesta (kts sivun loppu). Tähän on tiivistetty tietoa noista ohjeista.
Varo vesillä ettei peräevä tai köli raavi rantavedessä pitkin pohjaa. Köli kannattaa kääntää sisään viimeistään rampin laiturin pään kohdalla.
Lauta:
Kannattaa jo hyllyltä valikoida lauta, jossa on köli ja mastonjalka paikoillaan. Tarkista myös että peräevä on kunnolla kiinni. Merkkaa lauta lainausvihkoon (kts yleisohjeet yllä) ja ota varovasti lauta kontista.
Mastonjalan paikasta purjelaudan mastokiskossa. Tälle sijainti on 70-80kg kuskeille keskipaikkeilla. Kevyemmille kuskeille etupuoliskolle ja painavammille kuskeille sitten puolestaan takapuoliskolle.
Windsurferin oman purjeriki:
Seuralta löytyy kolmenlaisia purjeita, jotka kaikki kasataan käyttökuntoon hiukan eri tavoin. Olisi hyvä katsoa purjeen valmistelu ensin jonkun osaavamman opastuksella, jonka jälkeen nämä ohjeet toimivat muistin tukena. Helpoin valmistella on Windsurfer laudan oma hiukan retromainen riki, sellainen löytyy todennäköisesti puolivalmiina kontista. Tässä siihen ohjeet:
- Avaa puomin etuosan lukitus ja säädä puomin korkeus sopivaksi. Sopiva korkeus vaihtelee hiukan kelin ja mieltymysten mukaan, mutta hyvä aloituskorkeus voisi olla noin rintakehän korkeudella ja kokemuksen lisääntyessä siitä ylemmäs. Huomioi, että mastonjalka nostaa koko purjerikiä ~5cm.
- Kiristä alaliikki. Perusasetus on 16cm (numeron 3.5-4 välillä mastonjalassa) kevyehköille tuulille. Keskikovilla tuulille kiristä 0-2cm ja vielä kovemmille tuulille 3-5cm.
- Kiristä takaliikki. Tälle perusasetus on 215cm eli puomin takaosa pituudelle 35. Keskikovilla tuulilla kiristä 1-2cm ja kovilla tuulilla 2-5cm (pidennä puomin takaosaa tarvittaessa).
- Kiristä ylälattaa sopivasti niin ettei latan alueelle jää ryppyjä.
- Surffailujen jälkeen löysää päinvastaisessa järjestyksessä.
Huom. Nämä ohjeet eivät päde muiden seuran purjelautarikien kasaamiseen. Niille omat ohjeet alempana. Kysele tarvittaessa muilta apua niiden kanssa! 🙂

Windsurferin oman purjeen muoto on huomattavasti pussimaisempi verrattuna modernimpiin purjelauta purjeisiin. Tämä on tarkoituksellista ja purje on helppo vahingossa kiristää liian kireälle. Tavoitteena on purje, jossa ei ole pystysuuntaisia ryppyjä. Tuulen pitäisi lisäksi pystyä painamaan purjetta niin että se koskettaa puomia.
Tekstin perusasetukset tarjoavat lähtökohdan trimmaus-kokeiluille. Varsinainen kireys riippuu vallitsevasta kelistä ja mieltymyksistä.
Hyvä samalla muistaa, että alussa harjoitellessa voi olla helpompi käsitellä purjetta joka ei ota “tuulta mahdollisimman tehokkaasti”. Tällöinkin voi purjeen rikata ”kovalle tuulelle”, jolloin siinä on hiukan kevyempi käsittelytuntuma.
Modernimman purjelautarikin kokoaminen ja purkaminen
Nämä ovat jonkunlaiset yleisohjeet joilla pääsee alkuun modernimpien peruspurjeiden kanssa. Tarkempaa trimmaamista esim eri tuulille voi opetella ajan kanssa ja muilta kyselemällä.
Huom. nämä ohjeet eivät kuitenkaan ole ns camber-purjeille (seuran Point7 5.4m2 purje), jolle oma ohje alla. Myös retrommille windsurferin omille purjeille on omat ohjeensa, jotka ovat tuossa ylempänä.
- Rullaa purje auki alustalle, jossa ei ole teräviä esineitä.
- Liitä maston ala- ja yläosa yhteen. Varmista ettei osien väliin jää välystä.
- Purjeen etureunassa on mastotasku. Katso maston pituus mastosta ja tarvittava mastotaskun pituus purjeesta (luff). Jos “luff” on pidempi kuin masto, tarvitset mastonjatkeen siihen väliin. Aseta mittojen erotus mastonjatkeeseen. Esim Windsurferin masto on 460 ja SimmerStyle 6.9m2 luff on 486, joten aseta mastonjatkeeseen 26cm. Sitten työnnä mastonjatke maston sisälle.
- Ujuta masto purjeen mastotaskuun niin pitkälle kuin se suostutellen helposti menee. Yleensä ehkä 30-50cm mastoa jää esille.
- Pujota mastonjatkeen naru edes yhden rissan kautta jatkeelta purjeeseen ja takaisin jatkeelle. Kiristä niin, että saat pujotettua narun useammalle rissalle (yleensä 2-4 kierrosta on hyvä, mutta riippuu hiukan narunkin pituudesta). Älä kiristä vielä täyteen kireyteen vaan jätä joku 15-30cm tyhjää.
- Katso purjeesta tarvittava puomin pituus (boom). Jatka tarvittaessa puomia takaosaa vetämällä ulos, niin että purjeessa mainittu boom-pituus tulee täyteen. Esim Windsurferin puomi on minimissään 180cm ja SimmerStyle 6.9m2 boom on 197cm, joten aseta puomiin seuraava isompi osuva eli todnäk säädä puomi 200cm.
- Kiinnitä puomi mastoon suurin piirtein oikealle korkeudelle. Puomin korkeudesta ajatuksia yllä windsurferin osiossa.
- Vedä puomin naru purjeen takaliikin kautta takaisin puomille rissoja hyödyntäen. Yleensä 2 kierrosta purjeen läpi on hyvä. Vedä niin että takaliikin ja puomin peräosan väliin jää esim 10-20cm tyhjää eli ei vielä täyteen kireyteen.
- Varmista, että maston kärki ulottuu kunnolla mastotaskun yläosaan asti sekä tunnustele mastotaskun kankaan läpi ettei maston ylä- ja alaosan välille ole syntynyt välystä.
- Siirry takaisin mastonjatkeen pariin. Kiristä nyt vetämällä purjeen alaosa 2-3cm tms päähän mastonjatkeen rissoista. Nämä purjeet tulevat paljon kireämmälle kuin windsurferin omat purjeet ja todennäköisesti tarvitset kontista löytyvän kiristyskapulan, jotta saat purjeen tarpeeksi kireälle.
- Nosta purjeriki pystyyn ja varmista että puomin korkeus on hyvä. Muista että mastonjalka nostaa rikiä vielä ehkä 5cm. Jos korkeus ei hyvä, löysää puomin etupään kiinnitystä ja säädä mieleiseksesi. Kiristä puomin etupää uudelleen kunnolla kiinni mastoon.
- Kiristä puomin takaosan narut lopulliseen kireyteen. Purjeessa ei pitäisi olla ryppyjä, purje ei yleensä saisi ottaa kiinni puomiin edes puuskissa ja purjeen yläosan pitäisi olla hiukan ”löysä” niin että se päästää puuskia läpi. Puolen vaihdossa purjetta saattaa joutua hiukan ”nykäisemään” puomista, mutta sen pitäisi vaihtaa puolta ilman että sitä pitää auttaa käsillä.
Sitten vesille kokeilemaan miten toimii 😎 Purkaessa sama sopivasti toisinpäin.
Camber-purjerikin kokoaminen ja purkaminen
Huom. camber-purjeen voi rikkoa varomattomalla käsittelyllä kokoamisen/purkamisen yhteydessä, erityisesti ne muoviset ”profiilin-ohjaimet” (camberit) tukineen voivat räpsähtää poikki.
Camber-purjerikin kasaaminen menee pitkälti kuten moderninkin rikin, mutta camberien asettamisessa on omat jipponsa. Seuran camber-purjeessa (Point7 5.4m2) ei valitettavasti ole omaa ohjetta. Oheiset ohjeet pätevät tähänkin muuten, mutta ilmoitettuihin mittoihin kannattaa suhtautua varauksella (ohje 8.3m2 purjeesta).
Purje saattaa vaatia isomman ”ryskäytyksen” jotta se vaihtaa puolta, mutta edelleen sen pitäisi onnistua ilman käsillä auttamista.

Märkäpuvut, kelluntaliivit
Seuralta löytyy muutamaa eri kokoa märkäpukuja. Märkäpukuun ei saisi jäädä pusseja sisälle, ota sellainen joka on sopivan napakka päällä. Miesten ja naisten märkäpuvuissa ei juuri eroja ole, joten tarvittaessa kannattaa kokeilla kaikkia. Käytä myös kelluntaliiviä!
Käytön jälkeen huuhtele märkäpuvun sisäosat joko altaassa mattojenpesupaikalla tai sitten järvivedessä. Ripusta tämän jälkeen konttiin kuivumaan muovisaavin päälle.

Yksittäisten välineiden ohjeet
Duotonen SDM mastonjatke. Tässä ohjeessa vinkit narujen nopeaan vetämiseen, mastonjatkeeseen itseensä on printattu miten hyödyntää kaikkia rissoja alasvedon maksimoimiseksi.

Ulkopuoliset linkit
Tekstin lähteenä toimi mm hyvä englanninkielinen Windsurfer-ohjesivusto. Suosittelemme silmäilemään senkin läpi, siellä on hyvää tietoa esim missä järjestyksessä narut kannattaa ujuttaa mastonjalkaan/puomin peräosaan jne jne. Koko ohjesivusto videoineen löytyy täältä ja tuolta sivustolta löytyvä erityisen hyvä tiivistetty ”ohjelehtinen”. Jälkimmäisessä linkissä yleistä windsurfer-luokasta ja loppupuoliskolla trimmaus- ja huoltovinkit.